-->

  • 5 Fenomena Buruk di Facebook Pada 2018

    Setelah mentelaah kata2 dari Mark Zuckerberg, GT ada buat beberapa kesimpulan.
    Facebook telah mengubah beberapa peraturan. Oleh itu apa yang berkemungkinan akan terjadi:


    1. Berniaga di Profile Personal? Its a big NO!

    Algorithm baru adalah untuk interaksi dan bersosial. 
    Oleh itu setiap dari posting berniaga akan disekat!
    Setiap posting yang berbaur perniagaan dan berniaga akan dipantau dan setiap profile di Facebook memiliki reputasi menjual.

    GT memang tak galakkan pun untuk menjual di Profile.
    Ada banyak kelebihan untuk berniaga di Page.
    Lebih-lebih lagi kepada mereka yang ada hala tuju perniagaan yang kuat untuk berjaya!




    2. Reputasi Menjual, Engagement Berkurang!

    Reputasi Menjual. 
    Setiap dari Profle Facebook memiliki reputasi menjual di database FB.
    Ada 2 kemungkinan akan terjadi:

    a. Peratusan orang yang melihat posting akan berkurangan
    b. Profil tersebut akan diberi amaran dan di 'ban' oleh Facebook.

    Sebagai contoh, gambar berbaur mejual seperti sebelum dan selepas (yang di'banned' untuk penggunaan di Facebook Ads) akan ditapis dan diharamkan di Facebook kerana berbaur menjual semata dan bukanlah untuk tujuan bersosial.

    Cara traditional adalah pengesahan Kad Pengenalan setelah 'flagged' namun dengan algorithm baru setiap posting juga akan dipantau dan profil akan dilabel.





    3. Facebook Ads Tidak Lagi Jadi Satu-satunya Penentu Sasaran Iklan Ulung

    Sosial dan Interaksi.
    Sekarang pengiklan akan tentukan kepada siapa iklan hendak dihantar

    Nanti tidak lagi!
    Penerima boleh juga menentukan iklan apa yang mereka ingin terima.
    'Features' ini telah ada namun penguatkuasaan mungkin akan dijalankan.

    Ini telah mengakibatkan pelabur Facebook sedih dan 

    Bermaksud Mark memang serius! 
    Facebook Profile adalah untuk bersosial.





    4. Reach Post Di Facebook Pages Berkurangan?

    CAPS!
    GT memanggil ini adalah 'caps' bermaksud had limit.
    Virality (ketularan sesebuah posting secara organik) di Facebook adalah 1%.

    Mark adalah serius kerana ingin tinggalkan legasi untuk Max dan August.
    Mark menulis:

    “I expect the time people spend on Facebook and some measures of engagement will go down..
    “But I also expect the time you do spend on Facebook will be more valuable.”
    Dari New York Times





    5. Original Content = Raja Content!

    Iklan Bijak, Pelanggan Setia.
    Sekiranya iklan tersebut sama seperti iklan lain, pelanggan sasaran akan abaikan.
    Sekiranya iklan tersebut menghancurkan dan mencalarkan hati pelanggan sasaran, anda akan dilaporkan dan di'ban' oleh mereka.

    Oleh itu, 'content' yang original, genius dan berwibawa akan terus kekal di Facebook!
    Persaingan iklan semakin sengit.

    Harga iklan? Anda fikirlah sendiri..
    Serius.. 
    Platform adalah untuk sosial, engagement akan berkurang tapi berkualiti,
    iklan ditapis, pelabur sedih, saham turun.. so?






    ====
    SPEKULASI
    ====

    Ini adalah spekulasi GT sahaja, dari pengguna dan pekongsi ilmu Facebook.
    Anda juga boleh membuat kajian anda tersendiri di:




    GT - Guru Teddy
    Guru Perancangan Strategik (GPS)
    .

    klik sini untuk Persoal Coaching!

    Klik sini untuk Kelas eUsahawan!









  • Jom jana pendapatan bersama-sama!!

    Jom jadi affliate GoldSetting Asia dan buat duit!

    GT-Guru Teddy

    Alamat

    56B, Jalan Cenderawasih 6/7, Pusat Daerah Seksyen 6, 40000 Shah Alam, Selangor.

    EMEL

    guruteddy.gt@gmail.Com

    TELEFON

    +6013 4643 436